Dne 9. 9. 2025 se konal workshop pořádaný BCO na MPO k rozvoji VHCN sítí v ČR. Na základě zadání dodavatel a externí konsultant GT pro MPO 21 studií na rozvoj VHCN a dalších síti SEK v rámci ČR. Nejzajímavější částí je důležitá je studie „Predikce vývoje pokrytí sítěmi VHCN v České republice ve vazbě na rozvoj sítí 5G“ z 11/24.
Studie
- Predikce vývoje pokrytí sítěmi VHCN v České republice ve vazbě na rozvoj sítí 5G (.pdf, 1.7 MB)
- Využití 5G sítí pro pevný bezdrátový vysokorychlostní přístup typu point-to-multipoint (FWA) (.pdf, 1.5 MB)
- Definice investiční mezery výstavby sítí VHCN ve vazbě na rozvoj sítí 5G (.pdf, 2.2 MB)
Rámec
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/1309 (nařízení o gigabitové infrastruktuře) bylo přijato s cílem usnadnění podpory a financování rozvoje gigabitové infrastruktury v členských státech EU. Nařízení reaguje na rostoucí potřeby rychlejší, spolehlivé a na množství dat náročné konektivity a nahrazuje směrnici o snižování nákladů na vysokorychlostní sítě z roku 2014. Předpis bude plně aplikovatelný od 12. listopadu 2025, je klíčový pro dosažení cíle Digitální dekády 2030 týkajícího se konektivity: Zajištění přístupu k rychlé gigabitové konektivitě a rychlým mobilním datům napříč EU do roku 2030. GIA zavádí několik opatření zaměřených na zjednodušení nasazení sítí VHCN.
Komponenta 1.3 podporuje evropskou iniciativu „CONNECT“ zlepšením přístupu k sítím s velmi vysokou kapacitou a navrhované investice pak mají výslovně za cíl zvýšit soukromé investice do infrastruktury sítí s velmi vysokou kapacitou. Odhadované náklady opatření této komponenty činí 5,787 mld. Kč, a kromě vybudování zahrnují investice do těchto oblastí:
- Vybudování vysokokapacitního připojení;
- Dokrytí koridorů sítěmi 5G a podpora rozvoje sítí 5G;
- Podpora rozvoje mobilní infrastruktury sítí 5G v investičně náročných bílých místech na venkově;
- Vědeckovýzkumné činnosti související s rozvojem sítí a služeb 5G
- Není zde zahrnuto I., II. a III. výzva demonstrativních projektů 5G (cca 1,5 mld)
„Digitální dekáda“ je iniciativa Evropské unie z roku 2021, která navazuje na předchozí strategické plány, jako je Digitální agenda pro Evropu, a klade si za cíl dále urychlit digitální transformaci Evropy do roku 2030. Hlavním cílem této iniciativy je posílit digitální suverenitu Evropy a zajistit, aby EU byla globálním lídrem v oblasti digitálních technologií. Digitální dekáda je součástí širšího rámce, který zahrnuje strategii Digitální kompas 2030. Digitální kompas je implementační plán v rámci Digitální dekády. Slouží jako podrobný průvodce a nástroj pro dosažení cílů stanovených v Digitální dekádě. Obsahuje konkrétní cíle, ukazatele a harmonogramy, které mají členské státy EU dodržovat. Digitální kompas zahrnuje čtyři hlavní směry, které odpovídají klíčovým oblastem stanoveným v Digitální dekádě: • Dovednosti: Zajištění, že 80 % dospělých bude mít základní digitální dovednosti a EU bude disponovat 20 miliony specialistů v oblasti informačních a komunikačních technologií; • Infrastruktura: Přístup ke gigabitovému internetu pro všechny domácnosti a pokrytí sítí 5G pro všechny obydlené oblasti; • Podniky: Digitalizace 75 % evropských podniků a zvýšení počtu startupů; • Veřejné služby: Digitalizace všech klíčových veřejných služeb a široké používání digitální identity.
Privátní 5G síť je bezdrátová komunikační infrastruktura postavená na technologii 5G, kterou organizace nasazují a spravují pro vlastní potřeby na svém uzavřeném místě, například v továrně, kampusu, nebo ve skladovém komplexu. Na rozdíl od veřejné sítě 5G, kterou poskytují operátoři široké veřejnosti, je privátní síť určena výhradně pro potřeby určité organizace nebo firmy. Díky tomu je možné síť plně přizpůsobit požadavkům konkrétního provozu. Výhody privátních 5G sítí • Kontrola a bezpečnost: Privátní 5G sítě umožňují plnou kontrolu nad zabezpečením a datovým provozem, což je klíčové v průmyslu a sektorech, kde jsou data citlivá nebo regulovaná. V rámci firmy umožňuje segmentaci sítě pro jednotlivé aplikace nebo dokonce oddělení. • Nízká latence: 5G technologie s SA jádrem sítě s extrémně nízkou latencí umožňuje provozování aplikací, které vyžadují rychlé zpracování dat, například autonomní systémy, robotiku nebo rozšířenou realitu. • Flexibilita a přizpůsobitelnost: Uživatelé privátní sítě mohou přesně řídit její nastavení, kapacitu a dosah signálu dle svých specifických požadavků. • Oddělení od veřejné sítě: Díky tomu jsou privátní sítě méně náchylné k přetížení nebo výpadkům způsobeným veřejným provozem.
Zajímavé teze či tvrzení
- 3 zdroje podpory: soukromá podpora, administrativní podpora (GIA), veřejná podpora (Dotace).
- Ambice ČR je pokrýt VHCN na 95% všech domácností.
- Nepravděpodobný přechod domácnosti na optiku navzdory vysoké podpoře VHCN (malá motivace), dlouhé povolovací procesy, množství malých sídel, slabá koordinace výstavby.
- Pokrýt optikou republiku je nákladově cca 61 mld. Kč do 2030 (2.276.916 domácností).
- Není řešení ani dotace do 2030, rozhodně dojde ke snížení, i když cíl VHCN tam je, odhad 5 mld. V konvergenci s vojenskými sítěmi odhad. Snížení spolupodílu na 50/50.
- Hustá síť BTS do rurálních území se nepodaří vybudovat ani s podporou dotací.
- FWA5G ani satelit nenahradí optiku.
- Praktický průvodce sdílením sítí, vytváří se jako návod pro odbornou veřejnost. Bude zveřejněno na webu MPO.
- Není zájem operátorů o backhaul (2 projekty).
- Kontrolní měření optických sítí měří příliš přísné parametry z dotace, je otázka, jak dále.
- Konference pro veřejnou správu, výstupy VHCN a 5G pro odbory strategického rozvoje „nedotečou“ k lidem , strategickým odborům ani vedení obcí.
- Vypsané dotace: dlouho trvá její vypsání a pak musíte rychle realizovat a vše dodržovat.
- Snížení podílu spolufinancování povede k nezájmu o projekty. Obce nebudou mít na investiční výstavbu. NSVS není zájem. Energetika a školství priorita.
- Koordinace sítí na úrovni ORP, vzájemná blokace na úrovní operátorů, setření ze strany operátorů.
- IRU v dotacích na MMR není možné.
- Backhaul do měst a ORP nezájem, neboť příliš široké dotační podmínky pro velkoobchodní nabídku a spolupráci.